Hvordan bruker jeg tjenesten?

Signident AS tilbyr en tjeneste for elektronisk signering av dokumenter. Tjenesten benytter BankID for juridisk bindende signaturer.

For å bruke tjenesten må du opprette en bruker. Når du er logget inn på brukerkontoen din, kan du laste opp dokumentet og sende det til en eller flere mottakere ved å skrive inn e-postadressen deres. De mottar dokumentet på e-post og signerer via BankID. 

Når du oppretter en ny bruker vil du motta 3 gratis signeringer. Etter dette kjøper du pakker med signeringer etter eget behov. 

Kan jeg bruke BankID på mobil?

Det avhenger av hvem som har utstedt BankID-sertifikatet ditt. Elektronisk signering med BankID på mobil er støttet av de fleste, men ikke alle bankene.

Hva er fordelene med elektronisk signatur?

Raskt og effektivt: De som skal signere dokumentet kan gjøre det uansett hvor de befinner seg og det tar bare et øyeblikk. Samme dokument kan signeres av flere personer samtidig. Du sparer mye tid sammenlignet med penn og papir.

Sikkert: De som skal signere, identifiserer seg ved hjelp av sin personlige BankID (utstedt av banken).

Bindende: Elektronisk signatur med BankID er juridisk bindende på samme måte som en håndskrevet underskrift.

Billig: Du slipper skanning, utskrifter og brev. Elektronisk signering er særlig besparende hvis et dokument skal signeres av flere personer.

Praktisk: Du har enkel tilgang til de signerte dokumentene og kan til enhver tid se hvem som har signert. Originaler og signerte dokumenter kan enkelt lastes ned og lagres trygt der du arkiverer dine dokumenter.

Tilgjengelig for alle: Signidents tjeneste passer for små og mellomstore bedrifter, advokatfirmaer, utleiere, lag og foreninger, privatpersoner og andre som har behov for bindende signatur av dokumenter. Alle kan bruke tjenesten. Det eneste brukerne trenger er BankID og en nettleser.

Hva er elektronisk signering?

Elektronisk signatur betyr at man bruker digital informasjon til å signere et dokument på “samme måte” som å undertegne et papirdokument med håndskreven signatur. Les mer på regjeringens nettsider.

Hva er en SDO?

SDO er en forkortelse for “Signed Data Object” eller signert dataobjekt og er et lagringsformat for elektronisk signerte dokumenter. Når du er innlogget på signident.no kan du laste ned SDO-filer av signerte dokumenter til din egen datamaskin. Ved hjelp av BankID sin egen dokumentleser kan du åpne SDO-filer for å se det originale dokumentet og verifisere signaturer. Dokumentleseren finner du her.

Er det sikkert å bruke elektronisk signatur?

Tjenesten baserer seg på BankID som tilfredstiller høyeste sikkerhetsnivå for elektronisk signering. BankID sørger for sikker autentisering av mottaker. Les mer på bankid.no.

Hvordan kan jeg vite at Signident tilbyr en godkjent BankID-plattform?

Signidents BankID-sertifikat leveres av Signicat AS, som er BankID-partner.

Er elektronisk signatur juridisk bindende?

Elektronisk signatur med BankID er juridisk bindende på samme måte som en håndskrevet underskrift. Esignaturloven legger ”til rette for en sikker og effektiv bruk av elektronisk signatur”.

Kan et dokument signeres av flere personer?

Ja. Dokumentet kan signeres av det antallet personer man ønsker. Alle som skal signere må ha BankID (den samme som man bruker i sin egen nettbank).

Hvor finner jeg det signerte dokumenet?

Når du er innlogget på signident.no kan du enkelt laste ned det signerte og det originale dokumentet til din datamaskin. Signaturene i dokumentet kan verifiseres i BankID sin dokumentleser.

Merk at det bare er avsender som får tilgang til det signerte dokumentet. Signerere kan eventuelt be avsender om å få det signerte dokumentet.